zaterdag 19 april 2014

Geschiedenis en kunst in het Tokyo National Museum

De wolken pakken zich samen boven Tokyo en hoewel het niet of nauwelijks gaat regenen heb ik besloten om vandaag geen nieuwe wijk te gaan verkennen, maar een museum in te duiken. De 'Lonely Planet' reisgids beveelt het Tokyo National Museum aan als één van de musea die je gezien moet hebben als je in Tokyo bent en daarom sta ik nu voor de hoofdingang van het museum, gelegen in Ueno Park. Mijn bezoek begint bij de hoofdgalerij in het Honkan gebouw. Dit twee verdiepingen tellende gebouw bevat de belangrijkste historische en artistieke voorwerpen van Japan. Er mocht gefotografeerd worden, maar zonder flits. Aangezien de meeste zalen vrij donker waren zorgde dit helaas voor relatief matige foto's.


De eerste zalen op de bovenste verdieping gingen over het begin van de Japanse kunst (~12000 jaar geleden) en liep via het begin van het boeddhisme (6e eeuw) helemaal naar de theeceremonies uit de 17e eeuw. De collectie bestond uit aardewerk, boeddhistische beelden, oude teksten, schilderijen, kamerschermen en theepotten, om maar een paar voorwerpen te noemen.


Een manshoog beeld van Sho Kannon Bosatsu.
'Kasteel Landschap' scherm (1477-1559).
Na deze kunstzinnige zalen was het tijd voor het wat stoerdere werk. In deze zaal stonden de harnassen, zwaarden en andere wapens gedragen door de samoerai. Samoerai (letterlijk 'Hij die dient') was de krijgersklasse in Japan van de 12e tot de 19e eeuw. Aangezien de zwaarden en harnassen hun belangrijkste bezittingen waren, en van vader op zoon werden doorgegeven, zijn er vrij veel exemplaren in goede staat bewaard gebleven.



Beren oren, schattig of vervaarlijk? 
Elke generaal was herkenbaar aan zijn persoonlijke helm.


In de zalen op de begane grond  was ook een breed aanbod aan voorwerpen te zien: schilderijen uit het begin van de 19e eeuw, houten voorwerpen bewerkt met de speciale Maki-e lakwerk techniek en maskers gedragen tijdens traditionele Bugaku dansen. 


'Twee Schoonheden Onder De Kersenbloesem' (1804-1818).
Masker gedragen tijdens Bugaku dansen.
Kistje uitgevoerd in Maki-e lakwerk.
De tentoonstelling eindigde met het documenten en foto archief, waar oude landkaarten, boeken en foto's van de 16e tot 19e eeuw te zien waren. De allerlaatste zaal stond vol met moderne kunst; kunst geïnspireerd door de meer Westerse stijlen.


 Magistraat Takeuchi Yasunori reisde heel Europa door om de banden met
Europese landen aan te halen (foto gemaakt in Frankrijk, 1862).

Takamura Koun maakte dit beeld 'Aged Monkey' (1893).
Buiten het museum waren ook verschillende dingen te bewonderen, waaronder bijvoorbeeld verscheidene theehuizen. Als viroloog zijnde kon ik natuurlijk ook niet om het standbeeld van Edward Jenner heen. Hij ontdekte dat wanneer je mensen infecteerde met koepokken ze vervolgens niet meer ziek werden van het dodelijke mensen pokken-virus. Hiermee was hij de ontdekker van de moderne vaccinatie.


Teehuis Tengoan

Standbeeld van Edward Jenner. Gemaakt in 1896
ter herdenking aan diens ontdekking van vaccinatie 100 jaar eerder.
Na het bezoek aan Honkan bezocht ik ook nog Toyokan (waar voorwerpen uit verschillende Aziatische landen waaronder China en Korea te zien waren) en The Gallery of Horyuji Treasures (met waardevolle voorwerpen uit de 7e en 8e eeuw). 
Met een hoofd gevuld met nieuwe historische feitjes en culturele indrukken keerde ik weer huiswaarts. Ik kon maar één ding concluderen en dat was dat de 'Lonely Planet' reisgids helemaal gelijk had. Het Tokyo National Museum geeft een mooi en divers overzicht van zowel de kunst als de geschiedenis van Japan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten